لیگ برتر ورزش شطرنج ایران ، همچنان زنده است ...

پایگاه همدان شطرنج

به گزارش روابط عمومی فدارسیون شطرنج، در طی مصاحبه‌ای که با آقای فریدون اسکندری رئیس کمیته لیگ و مسابقات فدارسیون شطرنج انجام شد، وی به سوالات اینگونه پاسخ داد:

 

برای برگزاری و آماده سازی مسابقات لیگ جام اندیشمندان، چند نفر و یا چه مجموعه هایی درگیر می شوند؟

همه ساله کمیته لیگ و مسابقات قبل از پایان سال ضمن تنظیم تقویم سالیانه فدراسیون در بخش مسابقات، برنامه خود را در خصوص جذب و مذاکره با تیمهای شرکت کننده در سال آینده مشخص می نمایند.

امسال 10 تیم شرکت کرده اند که هر تیم شامل 6 بازیکن و یک سرپرست و یک مربی است و این بازی ها به صورت رفت و برگشت برگزار می شود و تا اواخر بهمن ماه سال جاری به طول می انجامد.

 

یکی از حسن های کمیته مسابقات این است که با وجود مشکلات اقتصادی همچنان لیگ را برگزار می کند، دلیل یا رمز موفقیت این امر چیست؟ 

حدود 12 سال است مسابقات لیگ در سطح نسبتاً خوبی برگزار می شود، البته در سالهای قبل کیفیت مسابقات بهتر بود  ولی متأسفانه مشکلات و بخشنامه های تنظیمی از سوی ارگانهای مختلف باعث شد با توجه به عدم پوشش تلویزیونی، اکثر اسپانسرها از گرایش به سمت لیگ هایی که پخش تلویزیونی ندارند خودداری کنند، ولی با این حال تاکنون با مساعدت دوستانی چون آقای مهندس فریدی مدیر عامل تیم دریا برج شیراز، که ایشان یکی از شطرنج بازهای قدیمی هستند و یا تیم تربیت قم، آقای رحمتی، آقای مشمولی رئیس هیأت ساری و دانشگاه آزاد، مسابقات لیگ جام اندیشمندان همچنان برگزار می شود.

مساعدت های چند ساله این دوستان باعث شده با وجود شرایط اقتصادی نامناسب کمیته، زمینه ای را فراهم کنند که حتی شاید با کیفیت پایین تر، ولی هر سال به صورت متوالی و مستمر مسابقات لیگ برگزار شود که بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

 

یعنی اسپانسر غیر شطرنجی نداریم؟

اسپانسر غیر شطرنجی هم هست ولی دلیل اصلی برگزاری مستمر این مسابقات تلاش دوستان شطرنجی ما است.

 

سطح کیفی مسابقات را نسبت به سال قبل چه طور می بینید؟

اکثر استادان بزرگ، دارندگان ریتینگ بین المللی معتبر، شطرنج بازان جوان جویای نام در این مسابقه شرکت کرده اند که باعث ارتقاء سطح کیفی این بازی ها شده است. با این که نمی شود مسابقات را با هم مقایسه کنیم ولی می توان گفت این رقابتها جزء دوره هایی است که می تواند نمره قبولی بگیرد.

 

بازیکن خارجی در مسابقات حضور دارد؟

سال های نه چندان دور، با توجه به اینکه ریتینگ دار و اساتید کشور خودمان کم بود و وضعیت اسپانسر تیم ها بهتر بود می توانستند بازیکن خارجی داشته باشند، اما امسال بنا بر شرایط اقتصادی که پیش آمده نمی توان انتظار داشت که تیمی دنبال بازیکن خارجی باشدو به همین خاطر در هیچ یک از تیمها بازیکن خارجی حضور پیدا نکرده است.

باید ذکر کنم بازیکنان داخلی آنقدر سطح و کیفیت کارشان بالا رفته است که دیگر نیاز حتمی به جذب بازیکن خارجی نباشد و خود به خود شرایطی برای گرفتن ریتینگ و نرم فراهم می شود.

 

عدم حضور بازیکن خارجی بر سطح کیفی مسابقات تأثیری دارد؟

بله چندان بی تأثیر هم نیست و روی کیفیت بازیها و تجربه  بازیکنان خودمان تأثیر دارد، ولی نکته ای هم ذکر کنم که بازیکنان داخلی در سطح خیلی خوبی هستند که عدم حضور بازیکن خارجی باعث تغییر چشمگیری در کیفیت و سطح مسابقات نمی شود.

 

در پایان وی خاطر نشان کرد، ان شاا... بتوانیم با کمک همه دوستانی که در این سالها نقش بسزایی داشتند، امسال هم مسابقه پر بار و با کیفیتی داشته باشیم و این مسابقات در سالهای آتی به صورت بهتر و با شکوه تر ادامه یابد.

 

منبع : سایت فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران

 

پایگاه همدان شطرنج

آیا می‌دانید

در بین لیگ های ورزشی که پخش تلویزیونی ندارند

این لیگ برتر ورزش شطرنج است

که سالهاست با اتکاء به ستون فقرات مستحکمی

به نام فریدون اسکندری

سرِ پا و پیوسته درحال حرکت است




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر